Vaak wordt mij gevraagd wat de rol van het christendom in de Rozekruisers Orde is. AMORC is er voor iedereen, ongeacht achtergrond en religie. Wij hebben heel veel leden die christen zijn. Zowel katholiek, orthodox als protestants. Maar wij hebben ook veel leden met een ander geloof. Ik ken Rozekruisers die joods zijn, sikh, moslim, shintoïst, boeddhist, et cetera.
Onze lessen zijn universeel. Maar er is binnen AMORC wel degelijk een speciale plek voor Meester Jezus en het christendom. De Traditionele Martinisten Orde is sinds de Tweede Wereldoorlog innig verbonden met AMORC. Voor onze leden die er nog niet bekend mee zijn, wil ik hier graag iets over het Martinisme vertellen.
Het Martinisme is gebaseerd op het gedachtengoed van Louis-Claude de Saint-Martin, die schreef onder de naam ‘de onbekende filosoof’. Hij leefde in de 18e eeuw in Frankrijk, tijdens de periode die Terreur genoemd werd. Dat wil zeggen de Franse Revolutie en haar nasleep. Veel van zijn werk is pas postuum uitgebracht en wat wel tijdens zijn leven werd gepubliceerd is opzettelijk versleuteld om onder de strenge censuur van die tijd door te komen. Privé kon hij veel opener spreken met zijn vele vrienden en ook vriendinnen. Aan hen verleende hij een inwijding en zij noemden zich de Société des Intimes (S.I.). Deze inwijding gaven zijn leerlingen door aan hun eigen leerlingen. Iets minder dan een eeuw na de dood van de onbekende filosoof ontdekten Papus en Augustin Chaboseau, twee Parijse studenten, dat zij allebei via verschillende lijnen deze inwijding hadden ontvangen. Zij besloten een genootschap op te richten om de leringen van Saint-Martin te bestuderen. Binnen de kortste tijd hadden zij nog tien ingewijden gevonden, waarmee de Martinisten Orde geboren was.
Saint-Martin heeft zijn mystieke scholing ontvangen in de Ordre des Elus Cohen van Martinez de Pasqually, waar hij later de privésecretaris van werd. Nadat Pasqually vertrok naar Haïti, kwam Saint-Martin in aanraking met de boeken van Jacob Boehme, die hij in het Frans vertaalde. Hij noemde Boehme ‘mijn tweede leermeester’. Het Martinisme is een terugkeer naar de oorsprong van het Christendom. De Joods-Christelijke mystiek van de vroegste kerkvaders, die via ‘ketterse’ stromingen zoals het Catharisme en uiteindelijk de Elus Cohen en de openbaringen van mystici als Jacob Boehme, uiteindelijk de Westerse esoterie werd.
De openbare leringen van het Martinisme zijn dus te vinden in de boeken van Jacob Boehme, Martinez de Pasqually en Luis-Claude de Saint-Martin. Maar ook in die van Eliphas Levi, Papus en andere Franse occultisten. Het onderricht van de Traditionele Martinisten Orde geeft in haar drie graden de sleutels waarmee deze boeken begrepen kunnen worden. De drie delen van de Martinisten Inwijding vormn samen de inwijding die Saint-Martin aan zijn leerlingen gaf en die door de eeuwen heen van vrij inwijder op vrij ingewijde is doorgegeven. Maar de ware Inwijding is de mystieke ervaring die Saint-Martin “God binnenlaten in je hart en zelf binnengaan in God’s hart” noemde.
Alle leden van de Rozekruisers Orde kunnen zich via de Grootloge abonneren op de on-line thuisstudie van de Traditionele Martinisten Orde. Wij noemen dit de Oratorium sectie. De on-line studie maakt u echter niet tot Martinist. Alleen degenen die zijn ingewijd in de TMO hebben het voorrecht om zich Martinist te mogen noemen.
Iedereen die in zijn AMORC-studie de Eerste Tempelgraad heeft bereikt, kan zich aanmelden voor de inwijding tot Associé. Deze inwijding is in feite het eerste deel van de Inwijding. Iedere Associé heeft toegang tot het eigenlijke werk van het Martinisme: de bijeenkomsten in de tempel. Het tweede en derde deel van de inwijding (Initié en S.I.) maken ‘de kleine erfenis’ van Louis-Claude de Saint-Martin af. De Initié bestuderen de lessen van de tweede graad en de S.I. de derde. Wie klaar is met de studie, is welkom bij de bijeenkomsten van de ‘Kring van de Onbekende Filosoof’. Hoewel de lessen in de tempel dezelfde zijn als de on-line lessen, geven de rituelen en de gesprekken over de lesstof een enorme verdieping en verrijking. Door als officiant de rituelen zelf uit te voeren, worden de inzichten nog veel verder verdiept.
In het Nederlandse taalgebied zijn er TMO-tempels in Brussel, op Curaçao, in Den Haag en in Paramaribo. Ook is er een ritualistisch team dat de avond voor een mystieke dag een algemeen Martinisten Conventicule verzorgt.